Gaming - Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media
contact |     | ga naar:  cultuur    jeugd    sport    media
 
U bent hier: CJSM > Gaming > werken in de gamesector
 
portaal Vlaamse overheid

Werken in de gamesector

Games op de markt brengen is een lang en complex proces. Aan de productie en verdeling van games werken verschillende soorten bedrijven en medewerkers mee. In het onderstaande overzicht vind je:

 

 

Vijf types bedrijven die werken in de gamesector

De bedrijven die werkzaam zijn in de gamesector kunnen we indelen in verschillende groepen.

 

  • De ontwikkelaars (developers, game-studio’s) zijn de makers van de games, een verzamelnaam voor alle beroepen die in de sectie 'games ontwikkelen' worden beschreven.
  • De uitgevers zorgen voor de productie (financiering en het beheer van de intellectuele eigendomsrechten), marketing en promotie. Het is vooral hun label dat op de speldoos staat, al worden sommige gamestudio’s ook alsmaar bekender.
  • De fabrikanten van apparatuur die aan de televisie wordt verbonden en waarop het spel wordt gespeeld zijn de consolemakers.
  • De distributeurs zijn de tussenpersonen tussen uitgever en detailhandel. Hun rol was oorspronkelijk die van groothandelaar maar is gekrompen omwille van het feit dat consolemakers en meer en meer uitgevers hun rol overnemen en directe contracten afsluiten met detailhandelaars.
  • Retailers (detailhandel, winkels) verkopen de games. Dit zijn supermarkten zoals Carrefour, mediamarkten zoals Fnac of speciaalzaken zoals Game Mania.

 

Vijf fasen in het op de markt komen van een game

Vanaf het bedenken van de game tot het effectief in de winkel liggen, zijn er tenminste vijf fasen te onderscheiden. De verschillen in ontwikkelbudgetten zijn groot. Een spel van de vorige generatie kost van ontwikkeling tot distributie tot dertig miljoen euro. Tegenwoordig is dit al opgelopen tot vijftig miljoen. Voor een dergelijk game is een verkoop van een miljoen exemplaren nodig om winst te maken.

 

  • De eerste fase is de conceptfase die bestaat uit het schrijven van een basisscenario, het bepalen van de software die zal worden gebruikt en het vastleggen van de marketingstrategie.
  • De preproductie is de tweede fase waarin een speelbare demo wordt gemaakt die een idee geeft van het uiteindelijke resultaat maar bijvoorbeeld slechts één level bevat.
  • In de productiefase wordt de game verder ontwikkeld en uitgewerkt.
  • De vierde fase is de postproductie waarin de game wordt getest op verschillende hardware, de software wordt afgewerkt, de vertaling wordt gemaakt en de game wordt aangepast aan verschillende markten.
  • De laatste fase, post-release, houdt het updaten van de software in en het ter beschikking stellen van oplossingen via het internet bij eventuele problemen (bugs).

 

Jobprofielen bij het ontwikkelen van een game

Bij gameontwikkeling zijn specialisten met specifieke profielen nodig op creatief, technologisch en organisatorisch gebied. Tot de jaren tachtig werd een game gemaakt door een programmeur, een graficus en een geluidstechnicus. Vandaag komen er projectmanagers, producers, scenaristen, concept artists, 3D modellers, rigger, texturers, animatoren, programmeurs en alsmaar vaker acteurs aan te pas. Sommige jobbeschrijvingen, vooral die voor grafici, zijn nog specifieker waarbij bijvoorbeeld een 3D modeller wordt gezocht voor één bepaald gamegenre, bijvoorbeeld fantasy role-playing. Hieronder worden kort de belangrijkste jobprofielen besproken:

 

  • Projectmanagers of producers worden toegewezen in de productiefase en moeten erop toezien dat de ontwikkeling van de game op schema blijft. Zij zijn de eindverantwoordelijken voor het tijdig opleveren en de kwaliteit van de game. Enkele van hun taken zijn: onderhandelen van contracten, budgetten beheren, planning opmaken, ...
  • De rol van game designers is het ontwerpen van de 'gameplay', de regels en structuren van de game.
  • Scenaristen schrijven het verhaal van de game, inclusief de geschiedenis van de fantasiewereld waarin de game zich afspeelt.
  • Concept artists (tekenaars, kunstenaars) tekenen de avatars, de omgeving, de attributen,... kortom de volledige wereld in de game.
  • De taak van 3D modellers is het maken van 3D modellen van alle voorwerpen en personages in de game door middel van gespecialiseerde software. Zij werken nauw samen met animatoren en concept artists.

 

Screenshot van 'Blender 3D modelling software'
3D modelling (JPG)

 

  • Riggers maken het skelet van een personage in de game zodat de gamepersonages natuurlijk en precies kunnen bewegen.
  • Texturers schilderen de buitenkant van de 3D modellen; zij laten de 'huid' van objecten en personages er zo realistisch mogelijk uitzien.

 

Character wireframe met en zonder textuur
3D texturing (JPG)

 

  • Animatoren. Zij zijn de choreografen van de spelwereld en programmeren alle bewegingen. Animatoren zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat de lippen van de personages synchroon bewegen met de woorden die ze uitspreken. Zij werken samen met de programmeurs en testers.
  • Programmeurs zijn software ingenieurs die voornamelijk met de technische kant van de game bezig zijn. Zij schrijven de code op basis waarvan de game wordt gemaakt.
  • Acteurs spreken de stem in van de verteller of personages in de game en/of spelen hun bewegingen en gezichtsexpressies in.
  • Technical artists zijn de metsers van de game. Zij brengen alle bouwstenen samen en zorgen dat de virtuele wereld naadloos in elkaar overloopt.
  • Testers. Zij spelen het spel en kijken na waar er fouten (bugs) zitten in het spel, zowel technisch als inhoudelijk. Deze functie klinkt als een droomjob voor vele gamers maar vergt heel wat technische kennis, analytisch inzicht en lange werkuren.

 

Naast de specifieke jobprofielen die nodig zijn voor het ontwikkelen van een game, bestaan er ook meer generieke jobs bij uitgevers en distributeurs. Enkele voorbeelden zijn bedrijfsleiders, managers, marketeers, boekhouders, magazijniers, verkopers, enz.

 

Opleidingen in Vlaanderen

Specifieke opleidingen tot gameontwikkelaar (meestal technical artist) worden in Vlaanderen slechts sinds kort aan enkele hogescholen aangeboden. Het merendeel van de ontwikkelaars die momenteel in de gamesector werken hebben dan ook geen specifieke opleiding gevolgd. Het is dus niet zo dat je een gamedesignopleiding moet volgen om gamedesigner te worden. Voor sommige profielen kan je zelfs beter andere opleidingen volgen. Zo zijn programmeurs meestal ingenieurs informatica en hebben concept artists meestal een algemene kunstenopleiding gevolgd. Hieronder worden enkele gespecialiseerde opleidingen in Vlaanderen opgelijst.

 

Specifiek gaming

Breder (multimedia)

 

Bedrijven in de Vlaamse gamesector

Ontwikkelaars

Uitgevers en consolefabrikanten

Distributeurs

Andere

 

Links

  • Gamasutra. The Art and Business of making games.
  • GamesIndustry.com
  • MyGame. Play and create online games
  • GameMaker. Start making your own games in no time.
  • SwinGame is a game development API, and set of software development kits, for students who are learning to program.
  • Thinking Worlds is a learning educational 3d game authoring engine, free for education use.

 

Bron

De Pauw, E., Pleysier, S., Van Looy, J., Bourgonjon, J., Rutten, K. Vanhooven, S. & Soetart, R. (2008). Ze krijgen er niet genoeg van! Jongeren en gamen, een overzichtstudie. (PDF, 1,43 MB) Studie in opdracht van het viWTA, Vlaams Parlement, Brussel.